Obsah a podoba
Cyklu inspirací pro mateřské školy
Hlavní postavou Cyklu inspirací je malý Človíček, který se narodil a žije v lese a jeho maminka je planeta Země – Příroda a tatínek Slunce.
Přichází za dětmi, aby se stal jejich kamarádem, který je provází celým rokem a jednotlivými ročními obdobími, a učí je vztahu k sobě samým, přírodě, ostatním lidem a celé planetě Zemi.
Človíček seznamuje děti se svou milovanou maminkou Zemí a tatínkem Sluncem. Ukazuje jim, jaká jeho maminka je, jak vypadá a jak se o něj s láskou stará.
Představuje dětem planetu Zemi jako náš domov, o který je potřeba s láskou pečovat a chránit jej. Vede je k vědomému způsobu života v souladu s přírodou.
Učí je, jak vše v přírodě funguje, poodkrývá jim tajemství světa rostlin, zvířat, vod a oceánů. Ukazuje jim přírodu jako propojený celek, kde má vše své místo a účel.
Je pro děti kamarádem, se kterým prožívají jeho každodenní život v náruči maminky Přírody. Podporuje jejich sebevědomí, soucit, laskavost i propojení s naším životním prostředím.
Sdílí s dětmi svá lesní dobrodružství, při kterých společně poznávají a objevují nejen přírodu, ale i samy sebe.
Učí je, že se můžeme cítit milovaní a v bezpečí a že můžeme vytvářet svět založený na lásce, úctě k životu a respektu ke všem živým bytostem.
Každý tematický kamínek obsahuje
písničky a motivační příběhy
návrhy konkrétních aktivit a her
inspiraci pro pobyt venku v přírodě
pohybové, výtvarné a tvořivé činnosti
ilustrace a omalovánky
mluvené vizualizace s hudbou
poutavé prezentace a obrazový materiál
šablony a přílohy k aktivitám
podrobně zpracované vzdělávací cíle
Přehled tematických kamínků
Doplňující kamínky
V cyklu inspirací na vás čeká
“Práce s Človíčkem se líbí nejen nám, ale i dětem. Stal se naším kamarádem po celý den ve školce i o víkendech, kdy si ho děti berou domů. Po víkendu nám pak vypravují, co vše s Človíčkem prožily.
Jednotlivé kamínky využíváme, nápadů a inspirace je v nich tolik, že si musíme vybírat. S Človíčkem nám čas krásně plyne a těšíme se na každý den, co nového s ním zažijeme.“
Přínos programu pro děti
PŘÍRODA
Vše v přírodě je živé. Chovám se s úctou, láskou a respektem ke všemu stvořenému.
JÁ JSEM PŘÍRODA
Vnímám a prožívám sám sebe jako součást přírody a přirozeného koloběhu života.
MATKA ZEMĚ
Planeta Země mi dává vše, co potřebuji k životu. Vážím si jejích přírodních zdrojů a používám je vědomě a zodpovědně.
PLANETA ZEMĚ MŮJ DOMOV
Všichni jsme jedna rodina lidských bytostí, které sdílejí stejný prostor – planetu Zemi – náš domov a chceme o něj s láskou pečovat a chránit jej.
CHOVÁNÍ K PŘÍRODĚ
Svým chováním přispívám k přirozené rovnováze v přírodě a vytvářím harmonii svého životního prostředí.
PROSTOR PRO ŽIVOT
Příroda je prostor pro hraní, pozorování, objevování, učení i léčení. Poznávám ji všemi svými smysly a vědomou pozorností.
VODA JE ŽIVOT
Uvědomuji si význam vody pro život, zacházím s ní ohleduplně, šetrně, s úctou a vděčností.
LASKAVÉ VZTAHY
Vytvářím otevřené, podporující a laskavé vztahy s ostatními dětmi a lidmi.
DŮVĚŘUJI SVÉMU SRDCI
Rozumím svým emocím a pocitům, důvěřuji svému srdci a své intuici, jsem autentický .
TĚLO JE MŮJ CHRÁM
Prožívám sám sebe plně v těle a s láskou o něj pečuji prostřednictvím čerstvých sezónních potravin, léčivých bylin, pohybu a emoční pohody.
A nakonec objeví to největší skryté, a přesto tak viditelné poselství, že pokud náš život vede láska, jsme svobodní, soucitní, milovaní a milující, tak máme přirozenou touhu měnit svět k lepšímu a vytvářet harmonii a rovnováhu.
Přínos programu pro školku a pedagogy
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Program doplní vaši environmentální výchovu o nový a zajímavý přístup vycházející z vnímání přírody jako naší maminky.
NOVÉ JEDINEČNÉ POJETÍ
Tím, že děti vnímají a prožívají Zemi jako svoji maminku, získávají přirozené na pojení na přírodu a motivaci vytvářet soulad a harmonii.
OSOBNÍ ROZVOJ
Program může inspirovat pedagogy k novým pohledům, přístupům a rozvíjet jejich osobnost.
VYPRACOVANÉ MATERIÁLY
Získáte přehledně a detailně zpracované metodické a didaktické materiály.
SPOUSTA INSPIRACE
Dostává se vám do rukou hotová kuchařka se spoustou námětů pro celoroční práci s dětmi.
KOMPLEXNÍ PROGRAM
Program propojuje všechny oblasti života a upevňuje v dětech jejich individuální povahu stejně jako smysluplné zapojení do fungování celku.
OBOHACENÍ ŠVP
Cyklus inspirací s Človíčkem může obohatit váš ŠVP o nové možnosti práce s dětmi.
NOVÝ PRVEK V ŽIVOTĚ ŠKOLKY
Človíček přináší novou nevšední energii a stává se dětem laskavým kamarádem a průvodcem.
TÉMA OSLOVUJÍCÍ DUŠI DĚTÍ
Každý z nás je malý Človíček, který má maminku planetu Zemi a tatínka Slunce. Děti to vědí a mají radost, když v nich toto přirozené spojení rozvíjíme.
VZÁJEMNÁ INSPIRACE
Paní učitelky se mohou vzájemně obohacovat a sdílet mezi sebou své zkušenosti a nápady.
“Projekt o Človíčkovi se nám velmi líbí. Zaujal nás, pedagogické pracovnice, i děti. S Človíčkem se již sžily a je jako jeden z nich. Každé ráno mu vyprávějí své zážitky a pocity, ukládá je k odpolednímu odpočinku a samozřejmě provází každodenními činnostmi.
Seznamuje děti (a někdy i nás dospělé) se zákonitostmi přírody srozumitelnou formou. Velkou výhodou jsou přikládaná videa, která jsou zpracována přitažlivě a v odpovídající délce. Celý projekt je pečlivě připravován, zahrnuje všechny oblasti vývoje dítěte, pedagog má k dispozici vše potřebné. S Človíčkem se výborně pracuje – stačí vzít manuál a můžeme začít.“
Program je prověřen dětmi i paní učitelkami
Bohaté zkušenosti
Cyklus inspirací vznikl na základě dlouholetých a bohatých zkušeností při práci s Človíčkem v mateřských školách. Nejdříve formou výchovně vzdělávacích představení pro děti, později pak zařazováním aktivit s Človíčkem paní učitelkami do každodenní práce s dětmi a Třídních vzdělávacích plánů.
Človíček a děti
Dětem se Človíček líbil a vytvářely si k němu láskyplné pouto. Pozorovala jsem je, učila se od nich a přišla jsem na to, že v každém z nás je ukrytý takový malý Človíček, který má maminku Zemi a tatínka Slunce. A děti to vědí a cítí se s ním propojené, proto se stával přirozeně jejich kamarádem a průvodcem při poznávání světa.
Tvůrci programu
Přála jsem si, aby Človíčka mohlo poznat co nejvíce dětí a paní učitelek. Proto jsem vypracovala koncepci Cyklu inspirací a k jeho tvorbě jsem přizvala několik přátel, kteří uplatnili své dary a schopnosti a přispěli ke vzniku jednotlivých tematických nebo doplňkových kamínků.
cyklus inspirací v číslech
zapojených mateřských a lesních školek během 3 let
dětí, které poznaly svého kamaráda Človíčka
paní učitelek, které človíček už inspiroval
“Do projektu jsou zapojeny všechny třídy. Každá má vyrobeného svého Človíčka. Každý je jiný a všichni jsou krásní. Projekt je zpracován velmi podrobně, je tedy vhodný i pro začínající paní učitelky, zároveň ale nechává prostor pro kreativitu a přesah do dalších aktivit dle paní učitelky a přání dětí. Látkový človíček je i vhodnou pomůckou pro motivaci dětí. „
“Na Človíčkovi se nám líbí prožitkové učení, rozvoj fantazie a metodická propracovanost. Je to velmi dobrý způsob, jak děti naladit na environmentální výchovu a vztah k přírodě.“
„Putování s Človíčkem byla velice pěkná práce a myšlenku souznění s přírodou si děti myslím užily. Prezentace a písně se nám velice líbily, pohádkové příběhy byly poutavé. Děti rády braly na vycházky sebou Človíčka a ukazovaly mu svět jejich očima.
„Vaše kamínky se nám opravdu velmi, velmi líbí. Čerpaly jsme z nich především básničky, písničky a příběhy, které jsou opravdu velice krásné a od srdíčka tvořené. Pro paní učitelky s roční nebo dvouletou praxí je už pouze vaše zpracování kamínků velkým přínosem a studijním materiálem, jak se postavit ke zpracování tématu i z našeho ŠVP.“
„S Človíčkem se seznamujeme, děti to neskutečně oslovilo a paní učitelky si to velmi užívají. Veliké množství materiálu ani nejsme schopni zatím využít, ale pevně věřím, že se časem do všeho ještě více ponoříme a stane se Váš program naší každodenní praxí. Je to super a odvedla jste nevídaný kus práce.“
školní rok s človíčkem ve fotografiích
Človíčka najdou děti v lese nebo jim ho paní učitelka přinese do školky ze své lesní procházky. Bílé panence děti nakreslí obličej a dají tak Človíčkovi jeho novou podobu. Aby se Človíček ve školce cítil jako doma, vyrobí mu děti domeček z přírodnin a Človíček se může zabydlet. Postupně se stane součástí každodenního života dětí ve školce. Hrají si s ním, berou ho s sebou na hřiště, na zahradu, na procházky, do lesa nebo do parku a společně poznávají maminku Přírodu. Človíček jezdí s dětmi i na výlety a poznává nová místa. A aby mu nebylo o víkendu ve školce smutno, berou si děti Človíčka domů a tvoří s rodiči deník o jejich společných zážitcích.